Digitaalinen ateriakortti -konsepti

Lapin matkailumajoituksen tarjoajat ja paikalliset ravintolat tekevät tiivistä yhteistyötä tarjotakseen matkailijoille unohtumattomia ruokaelämyksiä. Matkailijalle näkyy vain pieni osa palveluntarjoajien tekemästä työstä ja taustalla käytetyistä järjestelmistä. Ravintoloille tieto tulevista asiakkaista ja palvelun käyttäneistä asiakkaista on oleellinen laskutusta varten. Nykyiset järjestelmät eivät tue sujuvaa tiedonsiirtoa yritykseltä toiselle, mikä tuottaa ylimääräistä manuaalista työtä kesken kiireisen sesongin. Siksi Roal Reindeer Ounasvaara nosti ongelman esiin ja TEQU:n prototiimi suunnitteli kuukaudessa konseptin ratkaisuksi tähän haasteeseen.

Ateriakortin muotoilu ja tekniikka

Digitaalinen ateriakortti -konsepti suunniteltiin parantamaan niin matkailijan ravintolakokemusta kuin helpottamaan ravintolan henkilökunnan työtä. Digitaalisen ateriakortin ulkoasu inspiroituu Lapin luonnosta ja paikallisista raaka-aineista. Ateriakortin käyttöliittymä pyrittiin pitämään yksinkertaisena helppokäyttöisyyden varmistamiseksi. Ruokailun maksanut majoittuja saa viestillä QR-koodin puhelimeensa, joka leimataan ravintolassa lunastetuksi.

Ravintolan henkilökunnan näkökulmasta järjestelmän toimintavarmuus ja nopeus nousivat suunnittelussa keskiöön. Ateriakortti -sovellus hakee matkailumajoituksen järjestelmästä tiedon ruokailun varanneista asiakkaista ja antaa tiedon ravintolalle saapuvista asiakkaista sekä heidän erikoistoiveistaan. Asiakkaan saapuessa ravintolaan hän voi leimata digitaalisen ateriakortin käytetyksi tai tarjoilija skannaa QR-koodin. Laskutusta varten sovellus tulostaa listan käytetyistä ateriakorteista.

Tekniikan toimintalogiikka
Blueprint palvelukonseptista

Digitaalinen ateriakortin konsepti toteutetaan osana Lapin ammattikorkeakoulun 360 LCI Innovaatiotoiminnan kehittäminen -hanketta. Hanke toteutetaan Lapin liiton myöntämällä EAKR- ja valtion rahoituksella.