Muotoiluvaikutteita Japanista
Vaihtelu virkistää myös työelämässä
TEQUn muotoilijat Iida Kalliokoski Silvestre, Emilia Launne ja Riku Närhi tekivät benchmarkkausmatkan 1.–8.6.2024 Tokioon, jossa järjestettiin Design Matters -tapahtuma. Benchmarkkausmatka toteutettiin osana Lapin ammattikorkeakoulun TEQU Hub -hanketta, joka toteutetaan Lapin liiton myöntämällä EAKR- ja valtion rahoituksella. Matka erilaiseen kulttuuriin haastoi arkisina pitämämme toimintatavat sekä avasi silmämme uusille näkökulmille ja ideoille TEQUn innovaatiotoiminnassa. Kokemus antoi ainutlaatuisen mahdollisuuden ammentaa inspiraatiota japanilaisesta muotoilusta ja nauttia yhden maailman suurimman metropolialueen sykkeestä.
Minimalismi, zen, wabi-sabi ja söpöys mielletään usein japanilaisen muotoilun ominaispiirteiksi (Adriasola ym., 2016.) Vaikutteita oli havaittavissa joka puolella Tokiota, mutta syvemmin japanilaiseen muotoiluun pääsimme tutustumaan kaksipäiväisen konferenssitapahtuman aikana sekä prototyyppejä esittelevässä näyttelyssä 21_21 DESIGN SIGHT -museossa. Benchmarkkausta tehtiin myös teamLab Borderless- ja Planets-museoissa, joissa esitellään digitaalista taidetta. Viimeisimpien teknologioiden ja menetelmien omaksuminen matkan aikana vahvisti valmiuksiamme toimia tulevaisuudessa entistä vaikuttavammin. Vaihtelu ravisti länsimaista ajatteluamme uusille urille ja tarjosi erilaisen kulttuurin kautta meille tapoja harjoittaa muotoilua entistä monipuolisemmin.
Tokiosta mallia immersiivisten kokemusten luomiseen
TEQUn muotoilijoita kiinnosti nähdä, miten Tokiossa aktivoidaan kävijöitä moniaistillisesti. Digitaalisen taiteen museo Borderless, jonka on luonut teamLab taidekollektiivi, tarjosi tähän erinomaisen kosketuspinnan. Museo lupaa kävijälle teknologialähtöisen taidekokemuksen, jossa ei ole rajoja eikä karttaa. Taideteokset on toteutettu hyödyntäen projisointeja erilaisille pinnoille. Teokset pystyvät liikkumaan huoneesta toiseen ja ne saattavat reagoida kävijöiden kosketukseen tai liikkeeseen. Kyse on siis immersiivisestä taiteesta, joksi mielletään teokset, joihin kokija voi uppoutua. Borderless-museon teokset olivat hetkellisiä ja muuttuvia eli ne eivät koskaan toistuneet täysin samanlaisina. Tämä pakottaa kävijän nauttimaan hetkestä ja uppoutumaan taiteen kertomaan tarinaan.
Museosta erityisesti mieleemme jäi teos “Flowers Bloom in an Infinite Universe inside a Teacup” (kuva 1), jossa teetä tarjoiltiin lasikupeista. Teen hautuessa projisoidut kukat puhkeavat kukkaan. Aina kun kupista siemaisee alkavat kukat kuihtua ja laskiessa kupin pöydälle ne jatkavat kukoistustaan. Kukat jatkavat kukkimista niin kauan kuin teetä on jäljellä. Vierailija voi siis siemailla loputtomasti laajenevaa maailmaa. (teamLab, n.d.). Kokemuksen luomiseen hyödynnettiin kaikkia aisteja, mikä mahdollisti totaalisen uppoutumisen teokseen.
TEQU-tiimin järjestämissä TEQU Talk -tapahtumissa on hyödynnetty tarinallistamista ja näyttävää somistusta. Luovuus nousee jatkuvasti suurempaan rooliin tavoitteen ollessa entistä vaikuttavampien tapahtumien luominen. Samaan aikaan vastuullisten ja kestävien ratkaisujen arvostus nousee niin yritysten kuin kuluttajien keskuudessa. Toteuttamalla osa somisteista projisointeina on mahdollista vähentää fyysisten somisteiden määrää ja siten tapahtumasta syntyvää jätettä. Vuorovaikutteisten projisointien avulla voidaan lisätä vierailijoiden aktiivisuutta ja uppoutumista tapahtuman aiheeseen.
Japanilaista protoiluosaamista
Yksi työmatkamme kohokohdista oli vierailu 21_21 DESIGN SIGHT -museossa, jossa oli esillä ”Future Elements: Experimental Laboratory for Prototyping in Science and Design” -näyttely. Näyttelyn ohjaaja Shunji Yamanaka on teollisuustuotteisiin keskittyvä ja uusista teknologioista inspiroituva suunnittelija. Näyttely havainnollisti tulevaisuuden mahdollisuuksia sekä testasi teknologian ja fyysisen maailman rajoja erilaisten prototyyppikokeilujen kautta. Yamanakan töiden lisäksi esillä oli useita luovien osaajien ja insinöörien yhdessä toteuttamia tutkimuksellisia prototyyppejä. Liikkeeseen reagoivien projisointien ja mallien sekä kosketeltavien näyttelyesineiden avulla kävijä pystyi osallistumaan näyttelyyn perinteistä syvemmällä tasolla.
Osa näyttelyssä esillä olleista prototyypeistä olivat jo valmista tuotetta muistuttavia, sisältäen pidemmälle viedyn mekaniikkasuunnittelun ja koteloinnin. Jotkin töistä olivat taas lähempänä hahmo- tai toiminnallisia malleja, kuvaten joko mekaanista ideaa tai ulkomuotoa, tekstuuria ja rakennetta. Prototyyppien liikkeessä, rakenteessa ja toiminnallisuudessa oli otettu vaikutteita erityisesti biologiasta, hyödyntäen mekaniikan ja muodon suunnittelussa luonnosta jo löytyviä ratkaisuja. Projektin tieteellinen ja tekninen näkökulma näkyi vahvasti taiteellisessa työssä ja projektin luonnoksissa. Piirrosten avulla kävijä pystyi seuraamaan suunnittelutyön tarkentumista ja taiteellisen näkemyksen kehittymistä projektin aikana.
Saimme käynnin aikana paljon uusia ideoita siihen, miten projektiemme aikana tuotettuja protoja ja materiaaleja voitaisiin esitellä entistä vaikuttavammin ja havainnollistavammin toiminnassamme. Mielenkiintoisella esillepanolla voidaan saada paikalliset yrittäjät innostumaan innovoinnista, mutta myös antaa heille ideoita oman toimintansa esittelyyn. Biologia osana prototyyppien kehitystä on näkökulma, joka voisi toimia loistavasti alueellisesti täällä pohjoisessa. Visuaalisen inspiraation lisäksi luonnosta voisi ottaa vaikutteita myös prototyyppien rakenteeseen ja toiminnallisuuteen. Monialaisen tiimityöskentelymme näkökulmasta oli myös mielenkiintoista nähdä, miten eri tavoin insinööritieteiden ja muotoilun välisiä yhteistyöprojekteja voidaan kuvata ja visualisoida.
Inspiroitumista yhteisöllisyydestä
Matkan pääkohde oli Design Matters Tokyo 24 -tapahtuma, joka on muotoilijoille suunnattu digitaalisen suunnittelun konferenssi. Se on paikka verkostoitua, jakaa ideoita ja keskustella oman alan aiheista. Design Matters sisältää asiantuntevan yhteisön luovia ja uteliaita mieliä, joilla on sama halu ja intohimo digitaaliseen suunnitteluun, teknologiaan, taiteeseen ja yhteiskuntaan. Tapahtuman aikana kuultiin puhujia maailmanluokan yrityksistä, sekä päästiin hands-on työpajailemaan ajankohtaisten teemojen ja menetelmien parissa.
Design Matters tapahtumasta erityisesti mieleemme jäi Anton Sokolov ja hänen esittelemänsä yhteisölliset projektit. “Half of a Journal” on yksi hänen yhteisöllisistä projekteistaan, joka tallentaa henkilökohtaisia oppeja ja kokemuksia digitaalisen taiteen muodossa. Sokolovin luoman alustan kautta voi olla vuorovaikutuksessa päiväkirjan sisällön kanssa. (Design Matters, 2024). Oli äärimmäisen mielenkiintoista nähdä ja kuulla, kuinka tarinoista muotoillaan merkityksellisiä digitaalisia teoksia yhteisöllisesti. Muotoilun trendeihin ja uusiin menetelmiin tutustumisen lisäksi Design Matters -tapahtuma tarjosi muotoilijoille maistiaisen siitä, kuinka verkostoitumisesta voi saada puhtia uusien innovaatioiden luomiseen.
Lopuksi
TEQUn muotoilijat omaksuivat vaikutteita niin japanilaisesta kulttuurista kuin uusimpien teknologioiden mahdollisuuksista. Seuraa @TEQU.fi somessa ja bongaa seuraava tapahtuma, jossa muotoilijamme pääsevät loistamaan!
Lähteet
Adriasola, I., Teasley, S., Traganou, J., Tsuji, Y., & Kikkawa, H. (2016). Design and Society in Modern Japan: An Introduction. Review of Japanese Culture and Society, 28, 1–50. http://www.jstor.org/stable/44649883
teamLab. n.d. Flowers Bloom in an Infinite Universe inside a Teacup. Verkkosivu. Viitattu 13.12.2024. https://www.teamlab.art/ew/flowersbloom-azabudai/
Design Matters. (2024). 5 questions with fantastic designers – with Anton Sokolov. Verkkosivu. Viitattu 13.12.2024. https://medium.com/@designmatters_dk/5-questions-with-fantastic-designers-with-anton-sokolov-e837ba2a0529
Emilia Launne, TaM, Teollisen muotoilun asiantuntija, Älykäs rakennettu ympäristö, Lapin ammattikorkeakoulu
Iida Kalliokoski Silvestre, TaM, Teollisen muotoilun asiantuntija, Älykäs rakennettu ympäristö, Lapin ammattikorkeakoulu