Kasvumarkkinoinnilla ja sosiaalisella myynnillä kohti parempaa tulosta
TEQU Talk – ICT Meets the Arts – Day 2
Tapahtumakokonaisuuden toinen päivä oli 7.10.2020. Päivä vietettiin kokonaisuudessaan showroomissa ja oli ilo nähdä, että yleisöllä riitti energiaa ja kiinnostusta myös toiselle päivälle. Stagella tietotaitoaan olivat jakamassa energiset myynnin ja markkinoinnin kiven kovat ammattilaiset Sani Leino & Jani Aaltonen.
Yrityksiä parempaan myyntiin, markkinointiin ja asiakaskokemukseen auttavan Salescommunications Oy:n toimitusjohtaja Jani Aaltonen oli kertomassa mihin yritysten pitäisi kiinnittää huomiota nyt ja tulevaisuudessa. Inbound-myynnin ammattilaisella on takanaan pitkä yrittäjäura ja kokemusta on kertynyt yli 2000 yrityksen myynnin ja markkinoinnin tukemista. Janin esitys oli täynnä tiukkaa asiaa ja kokemus huokui lavalla.
Inspiroiva ja energinen sosiaalisen liiketoiminnan sanansaattaja Sani Leino oli jakamassa kullanarvoisia vinkkejä ja inspiraatiota sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Saimme myös vastauksen siihen mitä sosiaalinen myynti todellisuudessa tarkoittaa. Kokeneen ja palkitun myyntimiehen valmennus oli alusta loppuun mukaansa tempaava.
Päivän päätteeksi herrat vetivät yleisölle workshopin, jossa yleisö pääsi luomaan lyhyitä pitchaus videoita itsestään tai yrityksestään. Ideana oli avata, kuinka helppoa videoiden luominen todellisuudessa on ja kuinka paljon paremmin ne toimivat somessa, kuin pelkät kuvat. Antoisa ja hauska workshop oli loistava lopetus hienolle kaksipäiväiselle tapahtumalle.
Kasvumarkkinoinnin ja myynnin lyhyt oppimäärä
Valtaosa Suomalaisista yrityksistä toteuttaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä vanhentuneella tavalla. Odotukset markkinointia kohtaan on liian usein luokkaa ”kivaa sisältöä ja hyvää kahvia.” Keskeinen syy myynnin ja markkinoinnin yhteistyön epäonnistumiseen on yhteisten tavoitteiden puute. Markkinointia ei ole kytketty liiketoiminnan ja myynnin tavoitteisiin. Myynnille ja markkinoinnille tulee aina asettaa tavoitteet, koska myös myynnin yksi keskeinen epäonnistumisen syy on selkeiden tavoitteiden puute. (Aaltonen 2020.)
Testaamiseen ja dataan perustuva kasvumarkkinointi on ketterä tapa, jota yritysten tulisi hyödyntää enemmän. Ideana on saada mahdollisimman paljon asiakkaita vähemmillä investoinneilla ja tavoitteena on kasvaa pitkäjänteisesti parantaen, eikä olla lyhytnäköistä kikkailua. Kasvumarkkinoinnissa ei keskitytä ainoastaan liidien generointiin tai brändin rakentamiseen, vaan ymmärretään molempien vaikutus toisiinsa ja otetaan molemmat näkökulmat huomioon. (Aaltonen 2020.)
Sosiaalinen myynti on tätä päivää
Sosiaalinen ja digitaalinen myynti ovat juuri nyt pinnalla, koska ihmiset eivät jaksa keskeytystä ja puskua, joten asiakas on vallassa. Myynti ja markkinointi tapahtuu suurelta osin digimaailmassa. Sosiaalisen myynnin tarkoitus ei ole somessa roikkuminen vaan liiketoiminnan tukeminen sosiaalisten kanavien ja suhteiden avulla. Sen tulisikin olla osa organisaation yhteistä tekemistä. (Leino 2020.)
Sosiaalisten kanavien viihdekäyttö on satunnaista feedin selailua, sivusta seuraamista eikä sillä ole suunnitelmaa tai tavoitteita. Ammattikäytössä se puolestaan on suunnitelmallista, systemaattista sekä tavoitteellista. Miksi sitten käyttää ”kallista” aikaa sosiaalisiin kanaviin? Elämme vuotta 2021 ja toden totta sosiaalinen media sekä digitaaliset kanavat ovat osa ”oikeaa työtä”. Parhaillaan se luo loistavia tuloksia, eikä sitä tule väheksyä. (Leino 2020.)
Sani jakoi oppejaan myös LinkedIn profiilin rakentamisessa ja asiantuntijabrändin luomisessa. Ota siis kanavat haltuun ennen kuin ne ottavat haltuun sinut ja katso Sanin esitys kokonaisuudessaan TEQUn YouTube -kanavalta!
Lopuksi
Vaikeasta vuodesta ja koronasta huolimatta oli hienoa nähdä, että yleisö löysi tapahtumaan ja on kiinnostunut kehittämään itseään. Yhteistyöllä toteutettu tapahtumakokonaisuus antoi paljon sekä meille tapahtumajärjestäjille, että mahtavalle yleisölle paikan päällä ja etänä.
Kiitos kaikille mukana olleille ja toivottavasti tulevaisuudessa pääsemme ottamaan enemmänkin live yleisöä paikalle!
Lähteet
Aaltonen, J. 2020. Puhuja. Luento. Kasvumarkkinointi ja teknologia. 7.10.2020
Leino, S. 2020. Puhuja. Luento. Sosiaalinen media on uusi kädenpuristus. 7.10.2020
Kirjoittaja Santeri Meriläinen (Tradenomi AMK) toimii projektisuunnittelijana TEQU:lla ja on ollut järjestämässä blogissa käsitellyn GET10-hankkeen tapahtumaa osana hankkeen työryhmää.